Ένα ζεστό απόγευμα το Φεβρουάριο του 2000 που ο νοτιάς έκανε τα πονεμένα γόνατα, τους δύσκαμπτους ώμους, τις ακινητοποιημένες μέσες και τους “συνδρομιασμένους” αυχένες να διαμαρτύρονται έντονα για την κακομεταχείριση στην οποία τα υποβάλλουμε καθημερινά, γνώρισα την τεχνική Bowen και το μοναδικό άνθρωπο που τη διδάσκει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, τον Ανδρέα Ζόππο.

Στη διάρκεια της σύντομης ομιλίας για την παρουσίαση του Bowtech όλοι οι παρευρισκόμενοι έσπευσαν, ομολογουμένως μετά τον αρχικό δισταγμό τους, να ανέβουν στο κρεβάτι του μασάζ και να αφεθούν στα ευκίνητα δάχτυλα του Ανδρέα.

Οι απειροελάχιστοι χειρισμοί της τεχνικής, οι ολιγόλεπτες παύσεις ανάμεσα στις κινήσεις και η οικονομία των κινήσεων οι οποίες γίνονται σε ακριβή σημεία του σώματος ήταν άραγε στοιχεία ικανά να μας πείσουν για την αποτελεσματικότητα του Bowtech;

Ήταν δυνατόν να θεωρήσουμε την επερχόμενη χαλάρωση, την ικανότητα μεγαλύτερης κίνησης μιας άρθρωσης ή την απαλλαγή από τη δύσποια αποδεικτικά στοιχεία για το γεγονός ότι το Βowtech είναι μια νέα θαυματουργή ανακάλυψη; Μέσα στην πληθώρα εγχώριων και εισαγόμενων εναλλακτικών μεθόδων πρόληψης και αποκατάστασης κάποιων προβλημάτων της σωματικής μας υγείας υπήρχε άραγε χώρος για μια ακόμα θεωρία; Και μάλιστα μια θεωρία που αφήνει στο περιθώριο τη μεταφυσική, τις δοξασίες εξ Ανατολών και τη σχέση νου-σώματος και ασχολείται φαινομενικά αποκλειστικά με αυτό που θεωρείται ναός της Ψυχής και του Πνεύματός μας και το οποίο κατακρεουργούμε εν γνώσει ή εν αγνοία μας ασχολούμενοι σε υπερβολικό βαθμό με το συναίσθημα, τη νόηση, τον ψυχικό και τον πνευματικό μας κόσμο;

Όταν έγινε το επόμενο σεμινάριο εκμάθησης της τεχνικής δεν υπήρχε μέσα μου ίχνος αμφιβολίας για τις δυνατότητες του Bowtech. Μετά τις τέσσερις πρώτες μέρες άρχισα να το χρησιμοποιώ σε συγγενείς, σε φίλους και στον εαυτό μου, καθώς το 70% της τεχνικής μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αυτοθεραπεία.

Άσθμα, αλλεργικές ρινίτιδες, εξαρθρήματα ώμων και ισχίων, σοκ, κρυολογήματα, προεμμηνορρυσιακό σύνδρομο, προβλήματα και πόνοι στη σπονδυλική στήλη, αυχενικό σύνδρομο, πονοκέφαλοι και ημικρανίες, νυχτερινή ενούρηση, αθλητικοί τραυματισμοί και πολλές άλλες οξείες και χρόνιες καταστάσεις ανταποκρίνονται θετικά στις ευεργετικές διαδικασίες των κινήσεων της τεχνικής.

Πώς όμως ακριβώς δρα το Βowtech στον οργανισμό;

Ο εμπνευστής της τεχνικής, ο Αυστραλός Τομ Μπόουεν, αφιέρωσε τη ζωή του στην εξέλιξη του Bowtech, πιστεύοντας ακράδαντα πως το σώμα χρειάζεται απαλούς και απλούς διορθωτικούς χειρισμούς σε μυς, τένοντες και πάνω σε βασικά όργανα, για να αναλάβει δράση και να επαναφέρει σε ισορροπία και ομοιόσταση τις λειτουργίες του, ενεργοποιώντας τις ίδιες του τις ιαματικές ικανότητες.

Με γνώμονα αυτή την πεποίθηση οι “κινήσεις Bowen”, όπως ονομάζονται, οι οποίες αποτελούνται από ήπιες έλξεις του δέρματος και ακολουθούνται από πιέσεις και κινήσεις εγκάρσια στους μυς, γίνονται με τους αντίχειρες ή τα δάχτυλα σε τένοντες, μυς και μαλακούς ιστούς, διεγείροντας το νευρικό σύστημα και δονώντας ελαφρά συγκεκριμένα σημεία στο σώμα.

Μεταξύ των διαφορετικών κινήσεων υπάρχει μια διάρκεια αναμονής 2-10 λεπτών όπου το σώμα αναδιοργανώνει και ανασυντάσσει τις δυνάμεις του. Οι διαδικασίες κινήσεων αποτελούν μεμονωμένες σειρές της τεχνικής. Υπάρχουν διαφορετικοί χειρισμοί για τα διάφορα συστήματα του οργανισμού όπως το αναπνευστικό, το πεπτικό κλπ. καθώς και σειρές κινήσεων για μυοσκελετικά προβλήματα, όπως οι πόνοι στο γόνατο, τον ώμο, τη μέση ή την πλάτη. Οι διαδικασίες χειρισμών ακολουθούν συγκεκριμένη σειρά, η οποία διαφέρει ανάλογα με την πρόκληση που αντιμετωπίζουμε και οι κινήσεις είναι τόσο απαλές που μπορούν να εφαρμοστούν με ασφάλεια σε ανθρώπους κάθε ηλικίας, από νεογνά μέχρι υπερήλικες.

Όσο λιγότερες κινήσεις Bowen χρησιμοποιούμε, τόσο περισσότερο αφήνουμε το ίδιο το σώμα να παίξει σημαντικό ρόλο στην αυτοβελτίωσή του.

Μερικές από τις αντιδράσεις που παρατηρούνται κατά τη διάρκεια της συνεδρίας είναι η αύξηση της θερμότητας, η σωματική και συναισθηματική χαλάρωση και συχνά ο ύπνος.

Όπως και οποιαδήποτε άλλη εναλλακτική μέθοδος το Βowtec λειτουργεί αποτελεσματικότερα όταν χρησιμοποιείται άμεσα μετά από κάποιο τραυματισμό ή την έναρξη μιας α-σθένειας ή α-δυναμίας, αλλά έχει εξίσου καλά αποτελέσματα σε περιπτώσεις χρόνιων παθήσεων, όταν ο ρυθμός των συνεδριών είναι τακτικός.

Το 1974 ο Tom Bowen προσκάλεσε τους χειροπρακτικούς Όσβαλντ και Ηλαίην Ρεντς να μελετήσουν μαζί του και να καταγράψουν την τεχνική, διασφαλίζοντας έτσι ότι θα διδασκόταν στην πρωτότυπή της μορφή. Μετά το θάνατό του, το 1987, το ζεύγος ίδρυσε την Αυστραλιανή Ακαδημία Bowen, της οποίας βασικοί στόχοι είναι η διάδοση του Bowtech και η έρευνα όσον αφορά στον τρόπο λειτουργίας της τεχνικής.

Αυτή τη στιγμή διεξάγονται έρευνες στο ΠανεπιστήμιοUniversity of Central Lancashire της Αγγλίας υπό την επίβλεψη της Δρ. Bernadette Carter, καθώς και στο Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης, οι οποίες αποσκοπούν να αποδείξουν σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα την αποτελεσματικότητα του Bowtech όσον αφορά συγκεκριμένες παθήσεις.

Στην Ελλάδα το σωματείο BOWEN προσβλέπει σε ευκαιρίες με παρόμοιους στόχους. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με το σωματείο στο τηλέφωνο 4920829 ή με το κέντρο ANIMA-SOMA όπου διεξάγονται τα σεμινάρια εκμάθησης της τεχνικής στο τηλέφωνο 6015688.

Μπορεί τελικά η σοφία του ίδιου μας του σώματος να μας μεταμορφώσει;

Την απάντηση σε αυτό καθώς και στα ερωτήματα που είχαμε θέσει το απόγευμα της παρουσίασης την πήραμε εκείνο το βράδυ, τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες, καθώς και τα δύο σχεδόν χρόνια που πέρασαν από τότε, όλοι όσοι βρισκόμασταν παρόντες εκείνο το απόγευμα.

Περίπου δέκα κινήσεις Bowen χρειάστηκε το διπλοεγχειρισμένο μου γόνατο για να σταματήσει να πονάει και να συνεχίσει να υγιαίνει έκτοτε. Κάποιοι άλλοι χρειάστηκαν μια δεύτερη ή τρίτη συνεδρία για να απελευθερώσουν το σώμα τους από διάφορες καταστάσεις που τους επιβάρυναν. Και όλοι μας επιμένουμε να βάζουμε, κάποιες φορές τουλάχιστον, τη γνώση μας στην άκρη και να ακολουθούμε την βελτιωτική πορεία που χαράζει η σοφία του σώματος (ή μήπως ο ανώτερος εαυτός;) του ανθρώπου που βρίσκεται ξαπλωμένος μπροστά μας.

Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Τρίτο Μάτι, τεύχος 101-Φεβρουάριος 2002
Της Αλεξάνδρας Αντωνίου